موزه سادبرک حنیم استانبول محلی برای آشنایی با باستان شناسی در تور استانبول

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، اولین چیزی که پس از این تصمیم به ذهن میرسد، این است که در ترکیه از چه مکان‌هایی دیدن کنید. لذت سفر برای افرادی که به تاریخ یک قوم و کشور اهمیت فوق العاده‌ای می‌دهند می‌تواند مشاهده‌ی بنای تاریخی یا یک موزه‌ی زیبا باشد.

دور از انتظار نیست که دیدار از تاریخ یک کشور یا شهر، مسبب کسب تجربه‌های فوق العاده برای هر کسی است. در هر صورت اگر شما شخصی جوان و ماجراجو، میان سال و پر دغدغه، مسن و بدنبال آرامش هستید، برایتان جذلب خواهد بود که موزه سادبرک حنیم را بیشتر بشناسید. با ما همراه باشید تا یکی از زیبا ترین بناهای تاریخی استانبول را به شما معرفی کنیم و پس از آن شما را به سفری به یاد ماندنی در این شهر دیدنی توصیه می‌کنیم.

موزه سادبرک حنیم و تاریخچه آن

موزه سادبرک حنیم یک موزه ی خصوصی است که در بوسورس در منطقه ی Büyükdere در ناحیه ی Sarıyer در استانبول ترکیه قرار گرفته است.

این موزه تاریخی توسط بنیاد خصوصی Vehbi Koç و به خاطر همسر مرحوم ویبی کوش تاسیس شده‌ که در آن سادبرک کوش بصورت خصوصی اقدام به ایجاد این موزه کرده است.

هنگامی که در سال ۱۹۵۰ موزه سادبرک حنیم توسط خانواده‌ی کوش خریداری شد، ابتدا به‌عنوان یک باغچه از آن استفاده می‌شده است. تا زمانی که تصمیم به تبدیل این مکان به موزه در سال های ۱۹۷۸ تا سال ۱۹۸۰ گرفته شد و طرح بازسازی آن توسط Sedat Hakkı Eldem برنامه ریزی و انجام می‌شد. در نهایت در ۱۴ اکتبر ۱۹۸۰ مجموعه‌ی سادبرک کوش را در معرض نمایش گذاشت.

ساختمان موزه سادبرک حنیم

موزه سادبرک حنیم دارای دو مجتمع از ویلاهای چوبی جذاب قرن نوزدهم است. ساختمان اصلی یک عمارت چوبی سه طبقه به همراه یک اتاق زیر شیروانی است که معماری آن  از روایات اروپایی بومی الهام گرفته شده است. ساختمان از چوب و تراش  گچ بر روی یک بنای سنگ تراشی ساخته شده است. که با عنوان Azeryan Yalısı شناخته می‌شود و در مجموع ۴۰۰ متر مربع می‌باشد.

در طبقه‌ی همکف آن یک فروشگاه  هدیه و یک اتاق چای کوچک است. سقف ورودی فرعی با الهام از معماری هنرمندانه و زیبای اروپایی گچ بری شده است. اما دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در اینجا شما پله‌های چوبی بسیار جالبی را می‌بینید که شما را به بازدید از طبقه‌ی بالا ترقیب می‌کند.

دیوارها رنگی مشابه مرمر دارند که زیبایی این موزه را چند برابر می‌کند. سالن‌های اصلی طبقه دوم و سوم و اتاق‌های آن برای نمایش استفاده می‌شوند و اتاق زیر شیروانی زیبایی برای استفاده از کتابخانه و یک دفتر است.

ظاهر این بنا و مصالحی که در آن بکار برده شده است باعث می‌شود که جلوه‌ای خاص و زیبا همچنین متفاوت از سایر همسایگان به شما نشان دهد. به همین دلیل این بنا مدت زیادی به Threaded Yali  شناخته شده بود.

در سال ۱۹۸۳ بنیاد وهبی مجموعه‌ی Hüseyin Kocabaş را برای موزه‌ی سادبرک خریداری کرد. تصمیم بر آن شد که Yali  نیمه پایدار، خریده و بازسازی شود و در مجاورت یالی اول خانه جدیدی خریداری شد. پروژه یالی دوم توسط ابراهیم یالسین بازسازی و ساخته شد و در نهایت یک موزه‌ی سه طبقه ایجاد شد.

کار ساخت این موزه ۲ سال به طول انجامید و در نهایت این موزه در ۲۴ اکتبر ۱۹۸۸ افتتاح شد. این خانه از دوره پیش از اسلام کار می کند و در سال ۱۹۸۸ جایزه نمونه برجسته ی معماری و طراحی را گرفت.

کلکسیون‌ های موجود در موزه سادبرک حنیم

موزه سادبرک حنیم شامل اشیاء باستان شناسی از دوران نئولیتیک تا دوره عثمانی است که در ساختمان Sevgi Gönül موجود می‌باشد. در مجموعه ساختمان‌های Azaryan اشیاء ترکیه، اسلامی و عثمانی وجود دارد. همچنین در این موزه تکه‌های ساخته شده با خاک رس، گلدان‌ها، مجسمه، یونانی، رومی و سکه‌های بیزانس، زیور آلات و غیره موجود است.

در مجموعه‌ای دیگر از این موزه اجسام ترکی اسلامی از زمان سلجوقیان، صفویان، عثمانی‌ها و دیگر تمدن‌های ترکی اسلامی است.

همچنین در این موزه انواع جواهرات، ظروف قیمتی، صورتک‌های تراشیده شده باستانی، کتیبه‌های مختلف، سکه‌های دوره‌های نام برده، ظروف شیشه‌ای، تابلوهای استیل و سنگ، جعبه‌های چوبی جواهر، ظروف سرامیکی و حتی کلکسیون کفش هم وجود دارد.

بازدید از موزه سادبرک حنیم

شما می‌توانید همه روزه به جز چهارشنبه‌ها از این موزه بازدید داشته باشید. ساعت بازدید موزه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر می‌باشد.

موزه سادبرک حنیم موزه همچنین در روزهای خاص از جمله یکم ژانویه و روز اول از تعطیلات مذهبی تعطیل است.

قیمت بلیط موزه سادبرک حنیم ۱۰ لیر برای بازدید کامل افراد عادی میباشد و برای دانش آموزان و معلم ها ۳ لیر است.

 

دسترسی به موزه سادبرک حنیم

موزه سادبرک حنیم واقع در خیابان Piyasa  می‌باشد. در نزدیکی آن پارکی به نام Sariyer Liseliter  وجود دارد که شما می توانید پس از بازدید از موزه در این پارک استراحت کنید.

همچنین رستوران غذاهای دریایی Super Kosem Resturant  در همان خیابان و بسیار به موزه سادبرک حنیم نزدیک می‌باشد.

برای دسترسی به موزه سادبرک حنیم شما می توانید از نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به موزه که ایستگاه Bemyez Park  است استفاده کنید.

مسیر مترو برای موزه سادبرک حنیم نیز وجود دارد.

آدرس موزه سادبرک حنیم استانبول

Büyükdere Piyasa Cad. No: 27- 29, 34453, Turkey

شماره تلفن موزه سادبرک حنیم استانبول

+۹۰ ۲۱۲ ۲۴۲ ۳۸ ۱۳