حمام خرم سلطان (Haseki Hürrem Hamamı) در استانبول با تاریخی اسلامی

این حمام و جاذبه متفاوت تاریخی به حمام ” والده سلطان ” نیز معروف است . این حمام درست در قلب شهر استانبول قرار گرفته و برای دسترسی به آن کوچک ترین مشکلی نخواهید داشت.

حمام خرم سلطان یکی از چهره های سرشناس و تاثیر گذار در طول تاریخ عثمانی بوده. این حمام در سال دو هزار و هفت  میلادی، یک بار مرمت شده و طی سال‌های اخیر به عنوان ساختمان شهرداری مورد استفاده قرار ‌گرفته است. شهرت این حمام تاریخی بیشتر مربوط به دوران بعد از ساخت فیلم حریم سلطان است. که گردشگران زیادی را برای بازدید از آن روانه شهر استانبول کرد است. این حمام  معماری بی نظیری دارد که چشم را به خود خیره می کند . حمام خرم سلطان به موزه تبدیل شده است .  این بنا که قرن‌ها قدمت دارد‌، اکنون محل نگه‌داری پانصد اثر عتیقه است که شامل وسایل خانه و یادگاری‌های خاندان سلطنتی عثمانی است.

می توانید از حمام و ماساژ حمام تاریخی خرم سلطان استفاده کرده  و این بار پاکیزگی را به سبک سنتی و  ترک ها تجربه کنید.

تاریخچه حمام خرم سلطان :

اگر از  اماکن تاریخی مخصوصا حمام های قدیمی خوشتان می آید هنگام سفر به استانبول بازدید از حمام خرم سلطان با آن معماری بی نظیرش را از دست ندهید. این حمام در ایاصوفیا و در سمت راست میدان سلطان احمد واقع شده توسط معمار معروف ترک معمار سینان ساخته شده است.

در قرن شانزدهم سلطان سلیمان امپراطور سرزمین وسیع عثمانی دستور ساخت این حمام اختصاصی را برای همسر اوکراینی الاصل خود ” روکسانا یا خرم سلطان ”  صادر کرد.

خرم سلطان دختر یک کشیش ارتودوکس بود توسط تکاوران ترک به اسارت گرفته شد و به حرم سلطان راه پیدا کرد و با زیرکی توانست به عقد سلطان سلیمان در بیاید و زمان ازدواج با او بود که به دین اسلام مشرف شد  . از نام های دیگر او می توان به گل بهار، روکسلانا، الکساندرا  و  آناستازیا اشاره کرد اما نام خرم سطان را سلطان سلیمان برای او انتخاب کرد که به معنای خندان و خنده رو است.

این حمام برطبق اصول اسلامی ساخته شده و قسمتهای مردانه و زنانه آن کاملا مجزاست.

دانستنی هایی جالب درباره ی حمام خرم سلطان :

جالب است بدانید که حمام خرم سلطان را در مکان سابق حمام های باستانی زئوکسیپوس ساخته بودند. زئوکسیپوس، سازه هایی هزاران ساله و متعلق به امپراتوری روم شرقی بوده و در واقع حمام های عمومی شهر قسطنطنیه (نام پبشین استانبول) محسوب می شدند. از این حمام تاریخی برای نگهداری زندانیان استانبول استفاده می شد.  زندان سلطان احمد که در نزدیکی حمام خرم سلطان قرار داشت ، دیگر ظرفیتی برای جای دادن زندانیان و خلافکاران زمانه خود نداشت و به این ترتیب مسئولین تصمیم گرفتند تا از حمام متروکه خرم سلطان به عنوان زندانی موقت استفاده کنند . سپس حمام ملکه امپراتور عثمانی چند وقت به عنوان انباری روغن و فلفل مورد استفاده قرار می گرفت .

در سال دو هزارو هشت  میلادی،  بازسازی این حمام را به دانشکده معماری دانشگاه کوجیلی سپردند که ید طولی و مهارت بسیاری در بازسازی ساختمان های تاریخی داشت. در طی مراحل بازسازی تلاش بسیاری صورت گرفت تا هیچ کدام از عناصر و المان های سازه اصلی، تحت هیچ شرایطی از دست نروند .  همچنین جالب است بدانید که در بازسازی حمام خرم سلطان، مواد اولیه و روش های پیشرفته ای به کار گرفته شد که برای اولین بار در ترکیه مورد استفاده واقع می شدند در مجموع نزدیک یازده میلیون دلار (حدود چهل و دو  میلیارد تومان) برای بازسازی حمام تاریخی هزینه شد. حمام خرم سلطان وسعتی در حدود سه  هکتار دارد.

معمار سنان خالق و معمار حمام زیبای خرم سلطان نظر و احساساتش را درباره این حمام سنتی این گونه بازگو  می کند: امیدوارم زمانی که دوستان به چنین سازه ای که من با دستان خویش بنا کردم نگاه می کنند، جدیت و روح کار مرا درک کنند، بتوانند نگاه صادقانه ای به این کار داشته باشند و با خوشی از من یاد کنند و دقایقی برای من دعا بخوانند.